Subscribe:

Ads 468x60px

Thursday, December 1, 2011

Kereta Elektrik Smart Fortwo

Mercedes-Benz Malaysia (MBM) memperkenalkan Smart fortwo elektrik dan antara yang pertama mempamerkan teknologi itu ke Malaysia, terutama pada ulang tahun ke-125 inovasi kereta Mercedes oleh pengasasnya, Carl Benz. Generasi kedua barisan jentera elektrik Smart itu bukanlah untuk dijual lagi. Ia dibawa masuk atas pinjaman daripada pengedar Singapura untuk mendedahkan teknologi kenderaan elektrik dan meningkatkan kesedaran teknologi hijau terutamanya kepada orang awam.


Berikutan kejayaan pelancaran di bandar Eropah dan Amerika Utara, kereta elektrik Smart fortwo disifatkan sebagai pemula trend kenderaan berkuasa elektrik yang memulakan barisan pengeluarannya sejak November 2009 dan berikutan kepada permintaan yang besar pengeluarannya telah ditingkatkan dari 1,000 hingga 1,500 kenderaan.

Begitu mesra alam, fungsi Smart fortwo telah mentakrifkan cirinya tersendiri sejak ia dilancarkan lebih daripada sepuluh tahun lalu. Sejak itu konsep inovatif telah digabungkan mampan, teknologi ke hadapan dengan mobiliti bandar individu.

Bateri yang dicas penuh mempunyai kuasa yang mencukupi untuk perjalanan sejauh 135 kilometer (km) berdasarkan Kitaran Memandu Baru Eropah, menjadikan ia sesuai untuk digunakan di kawasan bandar.

Smart menjadikan jentera elektrik sebagai alternatif praktikal untuk mobiliti dengan sifar pelepasan di kawasan bandar. Reka bentuk segar, muda dan terkini telah menjadikannya ikon gaya hidup automotif.

Pemanduan Berkuasa

Dikuasakan dengan motor elektrik 30 kW yang dipasang di bahagian belakang, ia bertindak secara langsung menghasilkan kuasa 120Nm, sejumlah besar kuasa untuk kereta yang kecil dan ringan seberat 890 kilogram (kg).

Memandu Smart fortwo ia boleh memecut dari sifar hingga 60 kilometer sejam (km / j) dalam 6.5 saat iaitu kuasa yang sama mampu dihasilkan oleh kenderaan konvensional. Kelajuan maksimum jentera kompak ini adalah 100km/j.


Generasi kedua ini dipacu bateri lithium ion keluaran Tesla Motors Inc dengan tenaga elektrik sebanyak 16.5 kWj. Begitu mudah untuk mengecasnya dengan hanya sambungkan pada kuasa soket 220 voltan.

Memandu Smart fortwo tidak memerlukan anda menukar gear kerana hanya menggunakan satu nisbah gear sahaja dan ia memberi satu kelebihan utama dalam lalu lintas bandar yang padat.


Untuk mengundur, putaran arah enjin akan berubah. Seperti semua kereta elektrik, ketika menghidupkan enjin tiada langsung bunyi dikeluarkan kerana tiada enjin pembakaran dalaman.  
Jarak perjalanan 135 km/j dengan cas penuh, adalah lebih daripada cukup untuk lalu lintas bandar kerana kajian telah menunjukkan bahawa kereta memandu purata 30 hingga 40 kilometer setiap hari di sekitar bandar dan bandar raya. 

Bagi situasi ini, kenderaan hanya perlu dicas selama tiga jam. Pada kelajuan purata 25 hingga 30 km / j ia adalah keadaan biasa bagi lalu lintas bandar dan Smart fortwo boleh dipandu selama kira-kira 4 hingga 5 jam secara berterusan sebelum ia perlu dicas semula. Hanya pasangkan soket semalaman ia akan mengecas semula bateri selama lapan jam. 

Sistem pengurusan bateri sepenuhnya pula sentiasa memantau voltan, elektrik dan suhu untuk memastikan semua parameter dalam had yang selamat dan yang dinyatakan. 

Naib Presiden Jualan dan Pemasaran MBM Kai Schlickum berkata, rakyat Malaysia dijangka untuk mendapatkan model generasi ketiga yang lebih maju, yang sudah berada di Eropah, Amerika Syarikat, Kanada dan beberapa negara Asia. 

Model generasi ketiga terutamanya dibezakan oleh bateri lithium-ion yang lebih baik untuk rangkaian lebih panjang dan lebih lama bateri jangka hayat dan ia akan dibawa masuk dalam tempoh dua tahun akan datang. 

Dikatakan untuk generasi ketiga ini, mereka merancang untuk memperkenalkan pengecas tiga pin yang boleh dicas di rumah dengan tempoh mengecas sehingga lapan jam. 

Ini kerana infrastruktur serta kemudahan untuk mengecas kenderaan elektrik berasaskan bateri masih tidak mencukupi di Malaysia.

0 comments:

Scrapbooking at WiddlyTinks.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...